Meldpunt slecht verhuurdergedrag
Heeft u problemen met de particuliere verhuurder van uw woning? Bijvoorbeeld over een te hoge huur of (brand)onveilige situatie? Voelt u zich geïntimideerd of bedreigd door de verhuurder? Of is er iets anders mis? Maak dan een melding bij het het Meldpunt slecht verhuurdergedrag. Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt.
Contact opnemen met het meldpunt
Wilt u een melding maken over slecht verhuurdergedrag? Stuur dan een e-mail naar info@beesel.nl. Geef in uw e-mail het volgende aan:
- uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt ook anoniem een melding doen. U geeft uw gegevens dan niet.
- Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt
- Het adres als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren
- Beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen
Team Handhaving neemt uw melding in behandeling. Heeft u uw contactgegevens doorgegeven? Dan ontvangt u binnen drie weken een terugkoppeling.
Voorwaarden
In de volgende gevallen kunt u slecht verhuurdergedrag van een verhuurder of verhuurbemiddelaar melden:
- U zoekt een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie)
- U huurt een woning van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
- U bent een buitenlandse werknemer met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.
Situaties van slecht verhuurdergedrag
Wilt u een melding maken over slecht verhuurdergedrag? U kunt slecht verhuurdergedrag melden in de volgende situaties.
De verhuurder:
- discrimineert u
- bedreigt u of maakt u bang
- vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur)
- maakt geen schriftelijk huurcontract
- geeft u geen goede informatie over:
- uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan)
- de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt
- hoe u met de verhuurder in contact kunt komen
- de contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
- de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen
De verhuurbemiddelaar:
- vraagt bemiddelingskosten
Ben u opgelicht door een verhuurder? Doe dan altijd aangifte bij de politie.
Vragen of meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer: 077 474 92 92 of stuur een e-mail naar: info@beesel.nl.