Veranderingen afval ophalen
Vanaf eind 2025 gaan er een paar dingen veranderen in het afval ophalen in onze gemeente. Hier leest u meer informatie wat er voor u gaat veranderen. Ook leest u hier waarom deze veranderingen moeten worden doorgevoerd.
Wat gaat er veranderen?
Vanaf eind 2025 wordt het volgende afval bij u aan huis opgehaald:
- Groente-, fruit- en tuinafval (GFT):
- Het GFT-afval wordt 1 keer in de 2 weken bij u aan huis opgehaald.
- Formaten groene container: 60, 140 of 240 liter.
- Is uw groene container te klein? Dan kunt u een grotere groene container krijgen. Bij een verhuizing is het omruilen gratis binnen 2 maanden na de verhuizing. Daarna betaalt u €35,00 om uw container om te ruilen.
- Plastic-, metaal- en drankverpakkingen (PMD):
- PMD afval wordt 1 keer in de 2 weken bij u aan huis opgehaald in transparante zakken.
- Transparante PMD zakken zijn gratis* af te halen op diverse locaties in de gemeente (welke locaties wordt nog bekend gemaakt).
- De ondergrondse containers voor het plastic, metaal en drankverpakkingen in de milieustraatjes gaan weg.
- Restafval:
- Bijna alle inwoners krijgen een 80 liter container voor het restafval.
- Hoe vaak het restafval wordt opgehaald blijft hetzelfde namelijk 1 keer in de 4 weken.
* Inwoners kunnen de transparante PMD-zakken gratis afhalen bij diverse locaties. De kosten voor de PMD-zakken worden meegenomen in de afvalstoffenheffing. Dit is een bedrag dat u betaalt voor de kosten van het inzamelen en verwerken van het huishoudelijk afval. Kijk hier voor meer informatie over de afvalstoffenheffing.
Waarom moet het afvalbeleid worden veranderd?
De veranderingen in het ophalen van afval zijn noodzakelijk om verschillende redenen:
- We moeten in Nederland in 2050 een volledig circulaire economie hebben. Dit betekent dat gebruikte grondstoffen volledig (of zoveel als mogelijk) gerecycled moeten worden. Op dit moment zitten er nog te veel grondstoffen in ons restafval.
- De kosten om restafval te laten verbranden worden de komende jaren alleen maar hoger.
- De kosten om afval op te halen worden de komende jaren ook alleen maar hoger door onder meer gestegen brandstofprijzen en gestegen kosten voor materieel en loon.
Vanwege deze redenen is het noodzakelijk om de hoeveelheid restafval te verminderen en de kwaliteit van de grondstofstromen te verbeteren. Sinds 2017 ligt de focus al op het verminderen van de hoeveelheid restafval. In 2017 zaten we op ongeveer 110 kilo restafval per inwoner. En in 2024 was dat 60 kilo restafval per inwoner. Uiteindelijk moeten we naar de landelijke doelstelling van 30 kilo restafval per inwoner.
Uit een afvalanalyse van 2024 blijkt dat 26% van het restafval daadwerkelijk restafval was. Het overige afval dat als restafval was opgehaald, had gerecycled kunnen worden in diverse grondstofstromen. Verder is het afval in de ondergrondse containers waar plastic, metaal en drankverpakkingen worden ingeleverd, vaak te erg vervuild. Dit betekent dat deze vervuilde grondstofstromen niet gerecycled kunnen worden. We krijgen dan ook geen opbrengst wat we wel zouden krijgen als het afval wel gerecycled kon worden. In plaats daarvan moeten we betalen om dit vervuilde afval als restafval te laten verbranden.
In februari 2023 zijn diverse werkvergaderingen met de gemeenteraad geweest en was er een inwonersbijeenkomst. Daarin zijn verschillende mogelijkheden van veranderingen in het ophalen van afval besproken. Op basis van deze input is uiteindelijk een keuze gemaakt. De gemeenteraad heeft in 2024 ingestemd met bovenstaande veranderingen in het afval ophalen.
Wanneer verandert dit?
- Begin oktober: tussen 7 en 11 oktober 2025 ontvangt u een informatiedoosje met uitleg over de veranderingen, handige tips om afval te scheiden en een eerste set transparante zakken voor het PMD-afval.
- Oktober/november: tussen 27 oktober en 7 november 2025 u ontvangt een brief met alle belangrijke informatie en datums over het wisselen van de restafval container.
- November: tussen 17 en 25 november 2025 ontvangt u uw nieuwe 80 liter container voor het restafval. Zodra de exacte datum bekend is, wordt u hierover geïnformeerd.
- Dinsdag 25 november 2025: zet uw oude restafval container(s) aan de straat. Deze wordt voor de laatste keer leeggemaakt.
- November: tussen 26 en 29 november 2025 worden de lege oude restafval containers opgehaald. Deze containers worden vervolgens gerecycled.
- December: vanaf begin december 2025 (week 49) wordt het GFT-afval 1 keer in de 2 weken opgehaald en het PMD-afval wordt 1 keer in de 2 weken aan huis opgehaald. Vanaf oktober 2025 kunt u in de Afvalwijzer zien wanneer het PMD, GFT en restafval bij u wordt opgehaald vanaf december.
- December/januari: de ondergrondse containers voor plastic-, blik en drankverpakkingen bij de milieustraatjes worden weggehaald.
Let op: op dinsdag 25 november 2025 moet uw oude restafval container aan de straat staan. Dan wordt de oude container namelijk voor de laatste keer leeggemaakt. Vervolgens wordt deze lege container opgehaald. Vanaf 25 november 2025 kunt u uw nieuwe container voor het restafval gebruiken. De nieuwe container ontvangt u tussen 17 en 25 november 2025.
Minder restafval
De afgelopen jaren is het aantal kilogram restafval per huishouden al gedaald. Veel huishoudens scheiden hun afval al heel goed. Hierdoor is de afgelopen jaren het aantal kilo restafval per inwoner in 2024 gedaald naar 60 kilo. Om nog minder restafval over te houden moeten we allemaal ons afval goed scheiden. Een kleinere container voor het restafval en door het aan huis ophalen van PMD-afval helpt om afval nog beter te scheiden.
We kunnen ons voorstellen dat het soms lastig is om te weten wat precies waar moet worden weggegooid. Kijk op deze pagina voor tips per afvalstroom. Verder kunt u ook terecht bij de Afvalwijzer van RD Maasland (Deze link gaat naar een andere website). Daar kunt u zoeken in het Afval-ABC.
Toch meer restafval?
Heeft u soms meer restafval dan in uw 80 liter container past? Vanaf 2026 kunt u het restafval dat niet in uw container past, tegen betaling naar het milieupark brengen. Doe dit restafval in gesloten vuilniszakken. De zakken mogen niet groter zijn dan 60 liter. U betaalt het gewichtstarief én een extra bedrag per zak. U betaalt dus alleen als u meer restafval heeft dan in uw container past. Op deze manier betalen alleen de inwoners die meer restafval hebben dit extra bedrag, niet alle inwoners van onze gemeente. Door thuis nog beter proberen afval te scheiden, kunt u er mogelijk voor zorgen dat deze extra kosten niet nodig zijn.
Goed afval scheiden loont
Als u afval goed scheidt, houdt u minder restafval over. Er is nog een voordeel om afval goed te scheiden. Als afval goed wordt gescheiden, kunnen diverse afvalstromen worden gerecyceld. Als gemeente krijgen wij hier een vergoeding voor. Wordt afval niet goed gescheiden? Dan wordt de hele lading afval mogelijk afgekeurd omdat het afval niet kan worden gerecycled. Wij krijgen dan geen vergoeding maar moeten zelfs betalen om het afval te laten verbranden. Kostbare grondstoffen gaan dan verloren en kunnen niet hergebruikt worden. Dat is natuurlijk zonde.
De opbrengsten die we krijgen van afval dat wordt gerecycled, worden gebruikt voor de kosten om alle afval stromen van de gemeente te betalen. Deze opbrengsten zijn nodig om de afvalstoffenheffing die u als inwoner betaalt, laag te houden.
Waarom wordt het PMD-afval straks aan huis opgehaald?
Op dit moment kunt u het plastic-, metaal- en drankverpakkingen afval in de ondergrondse containers weggooien. Deze afvalstromen zijn vaak te erg vervuild waardoor ze niet gerecycled kunnen worden. Door het PMD-afval aan huis op te halen in transparante zakken, kan er beter gekeken worden of het juiste afval in de zak zit. De ondergrondse containers voor het plastic-, metaal- en drankverpakkingen afval worden daarom straks weggehaald (zodra het PMD-afval aan huis wordt opgehaald).
Waar kan ik de transparante PMD-zakken afhalen?
Meer info volgt vanaf oktober 2025. Hieronder een overzicht (onder voorbehoud):
- Winkels
- Supermarkten
- Bibliotheek
- Gemeentehuis
- Milieupark
Waar gaat de afvalstoffenheffing naartoe?
Iedere inwoner betaalt afvalstoffenheffing. De afvalstoffenheffing wordt volledig gebruikt om de kosten van afvalinzameling en verwerking te betalen. Denk hierbij aan het leegmaken van de containers, het laten recyclen van grondstoffen en het verwerken van het restafval. Het verbranden van restafval wordt in de toekomst veel duurder door forse verhogingen van de Co2 belastingen. Als afval beter wordt gescheiden zodat meer herbruikbare grondstoffen overblijven, hoeft er minder restafval te worden verbrand. Dit zorgt ervoor dat de verwerkingskosten niet te hoog worden. Zo houden we samen de kosten zo laag mogelijk.
De tarieven van de afvalstoffenheffing van 2026 zijn nog niet bekend. Deze tarieven worden in december 2025 door de gemeenteraad vastgesteld.
Kijk hier voor meer informatie over de afvalstoffenheffing.
Meer informatie
Wilt u meer informatie over wat er gaat veranderen met het afval ophalen? En bent u benieuwd waarom gekozen is voor deze veranderingen? Bekijk hier het interview van wethouder Marcel Roelofs bij Omroep P&M van maart 2025. (Deze link gaat naar een andere website) In dit interview legt de wethouder uit wat er gaat veranderen in het afval ophalen en waarom deze veranderingen nodig zijn (van 0:12 tot 3:40 minuut).
Of lees hier het volledige raadsvoorstel over de veranderingen in het afval ophalen. (Deze link gaat naar een andere website)