Om te kunnen stemmen heeft u een stempas nodig. Kiesgerechtigden ontvangen een stempas van de burgemeester van de gemeente waar ze op 15 september 2025 staan ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Gebruik van de stempas

  • Met een stempas kunt u in elk stembureau binnen de gemeente stemmen. Op uw stempas staat het adres van het stembureau dat het dichtst bij u in de buurt ligt. Maar u mag zelf kiezen in welk stembureau binnen de gemeente u uw stem uitbrengt.
  • Bent u niet in de gelegenheid om zelf uw stem uit te brengen, dan kunt u dit bij volmacht door iemand anders laten doen.
  • Uiterlijk 15 oktober ontvangt u uw stempas. Heeft u geen stempas ontvangen? Of bent u uw stempas verloren? Dan kunt u een vervangende stempas aanvragen.

Om uw stem uit te kunnen brengen moet u de volgende zaken bij u hebben:

  • uw stempas (let erop dat deze onbeschadigd is). De stempas(sen) ontvangt u uiterlijk 28 oktober maart 2023.
  • een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uit Nederland of een andere EU-lidstaat of EER-land. U mag zich ook legitimeren met een paspoort of identiteitskaart uit Zwitserland. Ook kunt u zich legitimeren met een Nederlands vreemdelingendocument. Het legitimatiebewijs mag niet langer dan 5 jaar verlopen zijn. U kunt dus gebruik maken van een legitimatiebewijs waar op staat 'geldig tot 29 oktober 2020' of elke latere datum.

Kijk voor meer informatie over identificatie op het stembureau (Deze link gaat naar een andere website) op de website van de Kiesraad.

Bent u uw identiteitsbewijs kwijt of is het gestolen? Dan kunt u uw stem uitbrengen door een kopie te tonen van het document van vermissing dat is opgemaakt door de gemeente. Daarnaast moet u een pasje of document met uw naam en foto laten zien. Denk bijvoorbeeld aan een OV-abonnement. Als u geen geldig identiteitsbewijs heeft kunt u een schriftelijke volmacht aanvragen.