U moet een sloopmelding doen als:

• De hoeveelheid sloopafval meer is dan 10 m³ en/of
  • U asbest wilt verwijderen

Sloopmelding doen

Doe de sloopmelding online via het Omgevingsloket (Deze link gaat naar een andere website) of vul het formulier sloopmelding (PDF, 102.5 kB) in.

Asbest zelf verwijderen

Wilt u minder dan 35 m² asbest verwijderen? En gaat het om geschroefde platen of niet-gelijmde vloerbedekking? Dan mag u het asbest zelf uit uw woning verwijderen. U moet hiervoor een sloopmelding doen.

Asbest afvoeren

• Verpak het asbest in 2 lagen stevig en doorzichtig plastic (2 mm of dikker). Er zijn ook speciale asbestzakken te koop.
  • Sluit de verpakking goed af
  • Omwikkel scherpe voorwerpen met tape
  • Schrijf ‘asbest’ op de verpakking
  • Leg het asbest zelf in de juiste container op het milieupark

Asbest laten verwijderen

Wilt u meer dan 35 m² asbest verwijderen? Of gaat het om asbesthoudende dakleien of vastgelijmde vloerbedekking? Dan moet u een gecertificeerd bedrijf inschakelen om het asbest te laten verwijderen. U mag het asbest niet zelf verwijderen. U moet hiervoor een sloopmelding doen. Bij de sloopmelding moet u een asbestinventarisatierapport indienen. Een officieel asbestinventarisatiebedrijf moet dit rapport voor u maken. U mag het asbest pas laten verwijderen als u toestemming heeft van de gemeente.

Asbest afvoeren

Het gecertificeerde asbestverwijderingsbedrijf moet het asbest binnen 2 weken afvoeren naar een bedrijf dat officieel asbest mag aannemen. Uiterlijk 2 weken nadat het asbest verwijderd is moet u de stortbonnen van het bedrijf dat het asbest heeft aangenomen doorgeven aan de gemeente.

U kunt de stortbonnen afgeven bij de klantenbalie of mailen naar info@beesel.nl. U kunt de stortbonnen ook opsturen naar:

Gemeente Beesel
5953 ZK Reuver

Monument of binnen beschermd dorpsgezicht Ronkenstein

Heeft uw sloopwerk of het verwijderen van asbest betrekking op een monument of binnen beschermd dorpsgezicht Ronkenstein? Dan moet u altijd een omgevingsvergunning aanvragen. U hoeft geen sloopmelding te doen als u een omgevingsvergunning nodig heeft.